Pagina's

zaterdag 31 juli 2021

Dag 14, Dordrecht

De kerstman staat op de camping; even op vakantie vanaf de Noordpool, om het land te leren kennen waar hij steeds meer grond aan de voeten krijgt; wel zonder z’n bijbehorende kleding natuurlijk, maar voor de rest klopt het plaatje als een bus. Kleine man, dik zilverwit haar, witte baard en snor en natuurlijk een mooie buik. Ook de stem is zwaar; ho, ho ho, ontbrak wel. Hij zei “goedemiddag”. Freddy wilde nog stiekem een foto maken maar hoe doe je dat op een camping waar je schuin tegenover elkaar staat. Ook nog schending van de privacy trouwens.

We hebben inmiddels betaald en vertrekken morgen naar een camping in Warmenhuizen, in de buurt van Egmond en Bergen. De geur op deze camping is toch heel vervelend af en toe. Je weet dat als je op een boerderijcamping  staat, maar hier is de geur wel heel erg sterk.

Vandaag naar de prachtige stad Dordrecht geweest. We hebben een lange stadswandeling gemaakt, bijna 10 km. maar erg mooi. Een aanrader voor iedereen als je een keer een mooie stad wilt bezoeken. Met een boekje, waarin de route staat om te lopen, begonnen we met een zonnetje. Vandaag voor het eerst met een lange broek aan sinds 14 dagen. Freddy twijfelde vanmorgen nog, maar het werd lang. Nu wel weer kort trouwens; het is half 7 inmiddels.

Het oude centrum van Dordrecht is omgeven door water. Hollands Diep, Noord en Beneden Merwede, Oude Maas ; het knooppunt waar deze wateren samenkomen, is het meest drukke vaarknooppunt van Europa. Enorme schepen zagen we en de grote bruginstallaties die al dat verkeer door moeten laten zijn immense bouwwerken. Ik denk wel dat je als inwoner van Dordrecht af en toe geduld moet opbrengen als er weer een brug openstaat.

Twee grote jachthavens, prachtige bruggen, mooie straatjes, prachtige panden, mooi straatwerk, schitterende hofjes en poorten. Een mooi en groot museum waar we nog een keer voor terug gaan; geen tijd helaas vandaag. Het voert te ver om alles te beschrijven dus gewoon een keertje de stad bezoeken. Het weer viel mee, de terrasjes zaten goed vol. We hebben één bui gehad en dat was tijdens het eten. Weer een gelukje!

Halverwege de route hebben we gegeten, Zeeuwse mosselen, heerlijk. Vanavond dus makkelijk met koken, een broodje voldoet. Tijdens de route liepen we langs een groot standbeeld van de gebroeders De Witt en een standbeeld van Willem van Oranje. Voor iedereen wel bekend als belangrijke figuren in de Vaderlandse geschiedenis. In één van de kerken ligt Albert Cuyp begraven, een groot schilder uit de Gouden Eeuw.

We zochten een parkeerplek bij het station en kwamen bij toeval in een straat erachter terecht. Prima plek om te parkeren, goede buurt, mooie huizen en vrije plekken genoeg. Onder het spoor door liep je naar het centrum. Wel even opgeslagen waar we stonden want soms kan dat handig zijn.

Nu het grondzeil opvouwen, luifel in en morgen weer verder.

1. Zondag niet veel beleefd? Geen blog?