Pagina's

maandag 26 juli 2021

Dag 9 Venray

Wat een regen gisteravond. Ook nog wat gerommel maar dat stelde niet zo veel voor. Vanmorgen was de zon er weer en in de zon voelde het meteen goed.

Eerst maar eens ontbijten met de krant op de IPad; in Frankrijk wordt het niet prettiger op de campings, las ik. Veel besmettingen.  Toch niet zo erg dat we hier zitten. Het kan hier natuurlijk ook gebeuren maar gelukkig neemt het aantal hier wat af, hoorden we op het nieuws vanmorgen.

Ook de olympische Spelen proberen we toch wel zo af en toe te volgen. Met name het wielrennen heeft onze belangstelling. De medaille verwachtingen van Nederland worden al behoorlijk bijgesteld, volgens ons. Commentatoren laten al wel doorschemeren dat er toch wel teleurstellingen doorsijpelen op veel fronten. Jammer voor sporters die al zo lang hebben gewacht hierop en veel hebben getraind.

We wisten natuurlijk wel dat er vandaag boodschappen gehaald moesten worden, dus dat maar gecombineerd met een dagje Venray. Het was gezellig druk, veel terrasjes, leuke winkels, mooi park, wat oude gevels;  leuk om er een paar uur te verblijven. Heerlijk geluncht, helaas geen karnemelk voor Freddy. We kwamen een aantal mooie kunstwerken tegen, gemaakt van corten staal en ook een paar van brons. Op onze rondwandeling kwamen we ook op de markt. De geur van vis kwam ons tegemoet,  dus sliptongen meegenomen voor vanavond. Heerlijk!

Op de terugweg naar de auto liepen we via de tuinen van een voormalig klooster. In de tuin was een ommuurd kerkhof. De zusters van de kloosterorde liggen hier begraven. Aan het eind van elk graf staat een kruis van beton en ook de steen is van beton. Op de stenen staat niets maar op elk kruis zijn 4 of 5 naamplaatjes bevestigd met de naam en de geboorte-en sterfdatum van de overledene. Zo liggen er dus heel wat nonnen op deze kleine begraafplaats. Er naast staat een fantastische oude beuk, geplant in 1730. Al flink bejaard maar nog in goeden doen, zo te zien. Ons bezoek werd nog muzikaal opgeluisterd met een band die een nummer van Fleedwood Mac speelde. Prachtig. Het klooster wordt nu gebruikt voor allerlei andere activiteiten; vandaar de muzikale opluistering.

Met een flinke tas vol boodschappen weer terug naar de camping. Er is nog wel een tent bijgekomen vandaag. Een kleine tent dan wel. Onder het koken heeft Freddy goed kunnen kijken. Een wat ouder echtpaar, man loopt met een stok, vrouw ook niet al te best ter been. Op twee fietsen, zonder ondersteuning. Twee vissersstoeltjes en waarschijnlijk wel een slaapzak in de tent. Wel een uitdaging; tenminste, dat zou het voor ons zijn. Petje af maar mij niet gezien. Het diner bestond uit een bak met sla. Het voordeel van een kleine camping, alles is van dichtbij te zien.

Vanavond voor het slapen gaan de caravan nog wel even inspecteren op muggen. Het was goed raak. Freddy slaan ze over; hij heeft al genoeg andere dingen aan en op zijn lijf. Wel sociale muggen toch! Vier dikke bulten was de score. Inmiddels wat afgezwakt; een beetje Nestosyl doet wonderen.

Het eten ruikt heerlijk; we gaan aan tafel.